Botox/Azzalure

Botulinumtoxin A får muskler som bildar rynkor att slappna av och blir slätare. En behandling med Botox har dessutom en preventiv effekt och förebygger utveckling av rynkor i det behandlade området. Även många människor med spänningsrelaterad migrän blir hjälpta av botoxbehandlingar. Botox / Azzalure är ett naturligt förekommande protein som injiceras med en tunn nål i små doser och gör att de muskler som bildar rynkor slappnar av och blir slätare. Andra nervfunktioner, till exempel hudens känslighet för beröring, påverkas inte. Behandlingar med Botox / Azzalure har använts i mer än 20 år för medicinsk behandling. En rätt utförd injektion ska inte förändra ansiktets normala mimik eller märkas på annat sätt än att patienten ser mer utvilad och fräsch ut efteråt. Behandlingen går fort och är nästan helt smärtfri. Azzalure tillverkas av Galderma som har 30 års erfarenhet inom dermatologi. Resultaten syns ofta redan efter ett par dagar och håller i sig i upp till 6 månader.

Rynkor som behandlas effektivt med Botox / Azzalure (Botulinumtoxin A) är:

• Rynkor mellan ögonen, glabella (bekymmersrynkor)
  • De horisontella rynkorna i pannan
  • Rynkor i ögonens utkanter (kråksparkar)

Så går en behandling med Botox / Azzalure till
Ansiktet tvättas rent och injektionsområdet desinficeras. Injektionen är oftast smärtfri och behandlingen tar cirka 15-30 minuter. Efter behandlingen kan patienten återgå till dagliga uppgifter. Det första resultatet visar sig efter ett par dagar och full effekt når man efter 1 vecka.

Vetenskapliga studier visar att effekten av Botox / Azzalure varar längre efter upprepad behandling, detta dels beroende på att rynkmuskeln blir svagare efter varje behandling som resultat av att den inte används och dels för att man omedvetet ändrar mimik.

Kontraindikationer:
Graviditet och amning.

Pågående infektion på det planerade injektionsstället.
Allergi/överkänsligmot Clostridium botulinum toxin typ A eller mot något av övriga innehållsämnen i Azzalure.

Biverkninga

Som med det flesta potenta behandlingar följer risken för biverkningar och Azzalurebehandling utgör tyvärr inget undantag men det är fram till idag inte rapporterat om några bestående men. De vanligaste biverkningarna är relaterade till injektionsstället, såsom rodnad, svullnad, irritation, hudutslag, klåda, stickningar, smärta, obehag, sveda, blåmärke eller huvudvärk. Vanligtvis uppträder dessa biverkningar inom första veckan efter behandlingen och avklinar under ett par dagar.

Relaterat till injektionsteknik finns även en liten risk att en närliggande muskel blir försvagad, till exempel muskeln som lyfter ögonbrynen. Denna försvagning kan sitta i en till två veckor. Effekten av Botox / Azzalure är övergående – så också eventuella biverkningar.

Teoretisk finns även risk för infektion då man perforerat den skyddande hudbarriären, men eftersom området desinficerats med högprocentig Klorhexidinsprit anses denna risk minimal.

Är du det minsta osäker på om Dina biverkningar kan ses som "normala", tveka inte utan ring till Porsenklinken för konsultation. Det är bättre att ringa en gång för mycket än för lite. Troligtvis är det just en "normal biverkan" men i händelse av kraftigare reaktioner kanske Du behöver en medicin som dämpar svullnaden -eller antibiotika mot infektion. Denna medicin får du då såklart gratis av Porsenklinen- allt för Din trygghet och säkerhet.